Τι είναι ένας/μια Facilitator;
Ο “facilitator” είναι ένας/μια επαγγελματίας, ο οποίος κυριολεκτικά…
διευκολύνει (facilitate) μια διαδικασία
Μια ανεπίσημη μετάφραση στα Ελληνικά για τον συγκεκριμένο όρο θα ήταν “συντονιστής/στρια”. Ωστόσο, ο/η facilitator κάνει πολλά περισσότερα πράγματα από το να συντονίζει μια συζήτηση, ένα πάνελ, μια ομάδα.
Για εμάς ο/η facilitator σχεδιάζει και συντονίζει μια επιτυχημένη διαδικασία, κατά τη διάρκεια της οποίας επιτυγχάνονται οι στόχοι μιας ομάδας.
Ας δούμε 6 λόγους για τους οποίους χρειάζεστε έναν facilitator:
1. Κάτι πάει λάθος, αλλά δεν ξέρεις τι!
Είναι πολύ πιθανό ότι έχετε προετοιμάσει εξαιρετικά μια ομάδα: έχετε επιλέξει προσεκτικά τα άτομα, υπάρχει τριβή και ομαδικότητα, έχετε κάνει αναλυτικό πρόγραμμα για μια συνάντηση, αλλά και πάλι για κάποιον λόγο που δεν μπορείτε να ορίσετε, το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που περιμένατα και η συνάντηση δεν είναι παραγωγική.
Πολλές φορές, όταν είμαστε οι ίδιοι μέρος ενός συνόλου, είναι δύσκολο να δούμε αντικειμενικά τις καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Με τη βοήθεια ενός facilitator, μια συνάντηση μπορεί να προετοιμαστεί ακριβώς πάνω στις ανάγκες τις ομάδας, να περιέχει session που ικανοποιούν όλους τους συμμετέχοντες και να διαρκέσει ακριβώς όσο πρέπει να διαρκέσει.
2. Η ομάδα χρειάζεται να επικοινωνήσει αποτελεσματικά
Η κάθε ομάδα εργασίας έχει τις δικές της εσωτερικές δυναμικές σχέσεις. Είτε έχετε επιλέξει τους συνεργάτες σας, είτε είστε και εσείς οι ίδιοι νέα μέλη μιας ομάδας, το κλειδί για μια αποτελεσματική ομάδα είναι η σωστή επικοινωνία, δηλαδή ειλικρινείς και ποιοτικές συζητήσεις.
Η πραγματικότητα μας έχει αποδείξει ότι πολλές φορές δεν εξωτερικεύουμε όλα τα πράγματα που θέλουμε να αλλάξουμε. Ταυτόχρονα οι δημιουργικές μας ιδέες χάνονται μέσα στον όγκο της εργασίας μας, στην χρονική πίεση και στο γεγονός ότι απλά δεν δίνεται χρόνος και χώρος στην ομάδα.
Ένας εξειδικευμένος επαγγελματίας μπορεί να σας βοηθήσει να χτίσετε το σωστό περιβάλλον εμπιστοσύνης, ειλικρίνειας και στοχοπροσήλωσης, ώστε η ομάδα να επικοινωνήσει αποτελεσματικά.
3. Η ομάδα σου χρειάζεται να προετοιμαστεί για αλλαγή.
Ζούμε σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο
και η εργασία σας πρέπει να προσαρμόζεται σε αυτόν!
Η αλλαγή αποτελεί κομμάτι της εξέλιξης. Σε κάποιες περιπτώσεις μας επιβάλλεται, όπως οι αλλαγές που βιώσαμε λόγω της πανδημίας του COVID-19. Άλλοτε αποφασίζουμε εμείς οι ίδιοι να αλλάξουμε κάτι με σκοπό να βελτιώσουμε την ποιότητα της επαγγελματικής μας καθημερινότητας και των υπηρεσιών που παρέχουμε.
Τι χρειάζονται όμως τα μέλη μιας ομάδας για να προσαρμοστούν εύκολα και αποτελεσματικά σε αυτή την αλλαγή;
4. Η ομάδα σου χρειάζεται να εργαστεί διαφορετικά.
Εφόσον οι ανάγκες μιας ομάδας έχουν επικοινωνηθεί άμεσα και ειλικρινά, το επόμενο βήμα είναι να αντιληφθείτε ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στις άμεσα στις λειτουργικές διαδικασίες του οργανισμού σας. Ο facilitator μπορεί να σας καθοδηγήσει στη δημιουργία ενός κοινού στρατηγικού σχεδιασμού, που θα ανταποκρίνεται σε αυτές τις αλλαγές.
5. Η ομάδα σου χρειάζεται να λάβει αποφάσεις από κοινού.
Όλοι μας έχουμε βρεθεί σε ατέρμονες συζητήσεις και έντονες διαφωνίες που δεν παράγουν αποτέλεσμα για την ομάδα.
Ένας εξωτερικός facilitator φέρνει την αντικειμενικότητα που απαιτείται, ώστε τα σημαντικά ερωτήματα της ομάδας να αποτελέσουν δημιουργικές συζητήσεις που θα ενισχύσουν το κοινό αίσθημα και θα αναζωπυρώσουν τα κίνητρα των μελών.
6. Η ομάδα εργασίας έχει κολλήσει.
Κάποιες φορές χρειαζόμαστε απλώς νέους τρόπους για να αποτυπώσουμε τις ιδέες μας, να τις κρίνουμε και να βγάλουμε συμπεράσματα για τα επόμενα βηματα.
Εμπιστευτείτε τις διαδικασίες brainstorming και προσφέρετε στην ομάδα σας την έμπνευση που χρειάζεται για να ενισχύσει την παραγωγικότητά της!