fbpx

CASE STUDY

(Ανα)σχεδιάζοντας τη δομή και την λειτουργία του προγράμματος ”Βοήθεια στο Σπίτι” μαζί με το London School of Economics

Μια πολύπλευρη έρευνα 3 χρόνων για το δημόσιο πρόγραμμα ”Βοήθεια στο Σπίτι” που τρέχει στους Δήμους όλης της χώρας, με σκοπό ρεαλιστικές προτάσεις βελτίωσης της δομής και της αποτελεσματικότητας του.

H πρωτότυπη έρευνα ξεκίνησε το 2021 στον Δήμο Θεσσαλονίκης και συνεχίστηκε το 2022/3 στους Δήμους Πωγωνίου (Ιωάννινα), Προσοτσάνης (Δράμα) και Λίμνης Πλαστήρα (Καρδίτσα). Σε συνεργασία με το London School of Economics και την υποστήριξη του ΤΙΜΑ Κοινωφελούς Ιδρύματος χρησιμοποιήσαμε συμμετοχικές μεθόδους και ανθρωποκεντρικές μεθόδους για να μελετήσουμε το πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι (ΒΣΣ) από την πλευρά των παρόχων (εργαζόμενοι στους Δήμους) αλλά και από την πλευρά των ωφελουμένων (πολίτες).

Το πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι» τα τελευταία 24 χρόνια υποστηρίζει άτομα της τρίτης ηλικίας που δεν αυτοεξυπηρετούνται πλήρως και άτομα με κινητικές δυσκολίες. Το πρόγραμμα εφαρμόζει εισοδηματικά κριτήρια για την επιλογή των ωφελουμένων, στους οποίους προσφέρει συστηματική και οργανωμένη κοινωνική φροντίδα από καταρτισμένα στελέχη. Στις παροχές του προγράμματος περιλαμβάνονται:

  • Ατομική Συμβουλευτική και Ψυχολογική υποστήριξη
  • Υποστήριξη των ωφελούμενων στη συνδιαλλαγή με υπηρεσίες
  • Νοσηλευτική φροντίδα
  • Κλείσιμο ραντεβού, συνοδεία και μεταφορά από και προς Νοσοκομεία και Εξεταστικά Κέντρα
  • Καθαριότητα οικιών
  • Διεκπεραίωση εξωτερικών υποθέσεων κ.λπ.

 

Στόχος της έρευνας μας ήταν να καταγράψουμε τις διαδικασίες του προγράμματος στους Δήμους της χώρας, να ερευνήσουμε τις ανάγκες των ωφελούμενων, να καταγράψουμε τις ανάγκες των 3.000 εργαζομένων στο πρόγραμμα και να προτείνουμε ένα λειτουργικό πλαίσιο. 

 

Τα βήματα της έρευνας ήταν:

  • Έρευνα σε εθνικό επίπεδο (θεσμικό πλαίσιο, έρευνες, πρωτόκολλα κ.λπ.)
  • Έρευνα σε τοπικό επίπεδο στους Δήμους
  • Βιβλιογραφική έρευνα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
  • Καταγραφή εμπλεκομένων στο πρόγραμμα και συνεντεύξεις
  • Συνεντεύξεις με τους παρόχους του προγράμματος και τους υπεύθυνους λειτουργίας
  • Συνεντεύξεις με τους ωφελούμενους
  • Ερωτηματολόγιο σε 44 Δήμους
  • Καταγραφή της διαδικασίας λειτουργίας του προγράμματος
  • Συνεχείς επισκέψεις και δουλειά πεδίου σε 4 Δήμους
  • Αυτοεθνογραφία και παρατήρηση
  • Καταγραφή προτεινόμενων αλλαγών
  • Σχεδιασμός εργαλείου αποτύπωσης του χρήστη της υπηρεσίας Persona
  • Σχεδιασμός εργαλείου αποτύπωσης των βημάτων της υπηρεσίας Journey map
  • Σχεδιασμός εργαλείου αποτύπωσης των βημάτων από την πλευρά του παρόχου Service blueprint

Απώτερος στόχος μας ήταν να γνωστοποιήσουμε τη μεθοδολογία του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού στον Δημόσιο Τομέα με σκοπό την γενικότερη βελτίωση του τρόπου παροχής υπηρεσιών: καλύτερη διαχείριση πόρων, άμεση εξυπηρέτηση πολιτών, ευκολότερη διαχείριση για τους παρόχους των υπηρεσιών. Οι υπηρεσίες που παρέχονται από τον Δημόσιο Τομέα εξυπηρετούν ένα μεγάλο φάσμα αναγκών: υγεία, εκπαίδευση, άσκηση των δημοκρατικών μας δικαιωμάτων, εξυπηρέτηση πολιτών κ.λπ. Παράλληλα, η άμεση και εύκολη πρόσβαση όλων των πολιτών στις Δημόσιες Υπηρεσίες αποτελεί βασική αρχή ενός συστήματος που νοιάζεται για την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.

10.000+ έμμεσα ωφελούμενοι
Δουλειά πεδίου σε 4 Δήμους
3 χρόνια έρευνας

▶️ Πατήστε τις 3 εικόνες για να δείτε τα αποτελέσματα της έρευνας στην (1) χαρτογράφηση στο miro, (2) την μελέτη και (3) τις προτάσεις

(1) Χαρτογράφηση στο miro
(2) Μελέτη
(3) Προτάσεις