Μία πρωτότυπη έρευνα βασισμένη στη μεθοδολογία του service design με επίκεντρο την προστασία του πολίτη σε έκτακτες ανάγκες.
Σε συνεργασία με τον Δήμο Καισαριανής μελετήσαμε τη λειτουργία της Πολιτικής Προστασίας σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και συγκεκριμένα τις πυρκαγιές. Στόχος ήταν να οπτικοποιήσουμε την εσωτερική λειτουργία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων της Πολιτικής Προστασίας σε τοπικό επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η ανταπόκριση του Δήμου σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Παράλληλα δημιουργήθηκε μια εργαλειοθήκη προς χρήση από τους εργαζόμενους στον Δήμο Καισαριανής.
Η εργαλειοθήκη δημιουργήθηκε με σκοπό:
▶️ Να διαχειριστούν καλύτερα οι Δήμοι την ”αβεβαιότητα” και την ”περιπλοκότητα”. Ο δημόσιος τομέας καλείται να προσαρμόζεται στις κοινωνικοπολιτικές αλλαγές γρήγορα, σύγχρονα και προς όφελος των πολιτών. Η εφαρμογή της μεθοδολογίας του Service Design στηρίζει τις αλλαγές στην στρατηγική με στοιχεία και πραγματικά δεδομένα.
▶️ Να οπτικοποιήσουν οι Δήμοι την ήδη υπάρχουσα γνώση που υπάρχει στο οικοσύστημα τους. Τα οπτικά ερεθίσματα άλλωστε συμβάλλουν στην βαθύτερη κατανόηση εννοιών και διαδικασιών.
▶️ Να καθοδηγηθεί βήμα-βήμα όποιος/α θέλει να εισάγει καινοτόμες μεθόδους και εργαλεία στον Δήμο του.
▶️ Να εξοικειωθούν οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο με εργαλεία σχεδιασμού υπηρεσιών
Οι 3 ανάγκες που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε με αυτό το έργο ήταν:
- Η απλοποίηση και κατανόηση των αρμοδιοτήτων του Δήμου από τους εμπλεκόμενους φορείς σε κάθε φυσική καταστροφή. Πριν, κατά την διάρκεια αλλά και μετά το πέρας ενός φαινομένου έκτακτης ανάγκης είναι απαραίτητη η ολοκληρωμένη καταγραφή των δράσεων των αρμόδιων φορέων, ώστε να μελετώνται τρόποι αποτελεσματικότερης διαχείρισης σε μελλοντικές καταστάσεις.
Η συμμετοχή των πολιτών, των τοπικών ομάδων και των φορέων σε ένα ολιστικό πλάνο αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Η αντιμετώπιση μιας φυσικής καταστροφής επηρεάζει την ασφάλεια και την προστασία όλων μας. Η συνδιαμόρφωση ενός πλαισίου αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών από όλους τους κατοίκους μιας περιοχής δημιουργεί ένα ολιστικό πλαίσιο ενημέρωσης, δράσης και εγρήγορσης, που αυξάνει το αίσθημα υπευθυνότητας των πολιτών και την αποτελεσματικότητα των εμπλεκόμενων φορέων.
H συμπερίληψη πολιτών σε ενημερωτικές και άλλες δράσεις σχετικές με την Πολιτική Προστασία. Η πρόβλεψη αποδεικνύεται το πιο δυνατό μέσο αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Δράσεις ενημέρωσης, εκπαίδευσης και συμμετοχής αυξάνουν την ετοιμότητα μιας γειτονιάς, ενός Δήμου και μιας πόλης σε φαινόμενα φυσικών καταστροφών.
Απώτερος στόχος μας ήταν να γνωστοποιήσουμε τη μεθοδολογία του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού στον Δημόσιο Τομέα με σκοπό την γενικότερη βελτίωση του τρόπου παροχής υπηρεσιών: καλύτερη διαχείριση πόρων, άμεση εξυπηρέτηση πολιτών, ευκολότερη διαχείριση για τους παρόχους των υπηρεσιών. Οι υπηρεσίες που παρέχονται από τον Δημόσιο Τομέα εξυπηρετούν ένα μεγάλο φάσμα αναγκών: υγεία, εκπαίδευση, άσκηση των δημοκρατικών μας δικαιωμάτων, εξυπηρέτηση πολιτών κ.λπ. Παράλληλα, η άμεση και εύκολη πρόσβαση όλων των πολιτών στις Δημόσιες Υπηρεσίες αποτελεί βασική αρχή ενός συστήματος που νοιάζεται για την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.