5 whys (5 Γιατί)
👁 Τι είναι;
Η συγκεκριμένη τεχνική χρησιμοποιείται όταν θέλουμε να εντοπίσουμε την σχέση αιτίου-αποτελέσματος πάνω σε ένα πρόβλημα. Ο βασικός στόχος είναι να κατανοήσουμε τις ρίζες ενός προβλήματος επαναλαμβάνοντας το ερώτημα ”Γιατί;” και δίνοντας απαντήσεις. Μετά από κάθε απάντηση ξαναρωτάμε ”’Γιατί” και απαντάμε. Συνεχίζουμε τη διαδικασία (4-5 φορές) μέχρι να φτάσουμε σε μια τελική απάντηση.
✔️ Πώς σας βοηθάει;
Να εμβαθύνετε και να ανακαλύψετε την πραγματική αιτία μιας κατάστασης ή ενός προβλήματος.
✏️ Πώς να το χρησιμοποιήσετε;
Να εμβαθύνετε και να ανακαλύψετε την πραγματική αιτία μιας κατάστασης ή ενός προβλήματος.
🕒 Προτεινόμενη διάρκεια από την ομάδα μας:
Ένα απλό παράδειγμα:
Βήματα
Αρχικά πρέπει να θέσετε ένα γενικό ερώτημα προς συζήτηση μέσα στην ομάδα.
Στη συνέχεια, μετά από κάθε απάντηση που δίνεται θα πρέπει να ρωτήσετε “γιατί (συμβαίνει αυτό);” για 5 φορές! Μπορεί να σας προκαλέσει μια μικρή αμηχανία, ωστόσο οι προφανείς απαντήσεις δεν είναι πάντα η ουσία! Συνήθως το πραγματικό αίτιο μιας κατάστασης αποκαλύπτεται μετά το 4ο ή 5ο “γιατί;”, όπως λένε και οι ειδικοί της IDEO!
Κανόνες
Για να χρησιμοποιήσετε με τον βέλτιστο τρόπο τη μέθοδο των “5 Whys” συγκεντρώσαμε και σας παραθέτουμε κάποιες συμβουλές!
- Αν εργάζεστε σε μία εταιρία προσπαθήστε να εμπλέξετε στην διαδικασία την διοίκηση ή τα άτομα που λαμβάνουν αποφάσεις. Μπορείτε ακόμη να προσκαλέσετε κάποιον facilitator για να σας καθοδηγήσει στα πιο περίπλοκα ζητήματα.
- Χρησιμοποιήστε χαρτί ή κάποιον πίνακα αντί για ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
- Καταγράψτε το πρόβλημα και βεβαιωθείτε ότι όλοι το αντιλαμβάνονται με τον ίδιο τρόπο.
- Διακρίνετε την αιτία σε σχέση με τα συμπτώματα.
- Δώστε προσοχή στην λογική που ενέχει η σχέση “αίτιο-αποτέλεσμα”.
- Επιβεβαιώστε ότι η πραγματική αιτία προκαλεί σίγουρα την προβληματική κατάσταση που εξετάζετε, με το να αντιστρέψετε τις προτάσεις που δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα της ανάλυσης. Ενθαρρύνεται η χρήση της φράσης “και επομένως…”
- Όταν απαντάτε προσπαθήστε να διατυπώνετε πολύ συγκεκριμένες προτάσεις.
- Ακολουθήστε τα βήματα ένα προς ένα. Μην βιαστείτε να βγάλετε συμπέρασμα.
- Βασιστείτε σε γεγονότα και γνώσεις.
- Αξιολογείστε τις διαδικασίες, όχι τους ανθρώπους.
- Η βασική αιτία του προβλήματος δεν μπορεί να είναι ποτέ το ανθρώπινο λάθος. Μην καταλήξετε σε ένα κεντρικό αίτιο “έφταιγε ο Γιάννης”, “είχε κακή πρόθεση” κλπ. Δε θα σας ωφελήσει.
- Δημιουργήστε και αγκαλιάστε ένα ασφαλές περιβάλλον εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας.
👉 Δείτε περισσότερες πληροφορίες για το εργαλείο.
👉 Έχετε κάποιο εργαλείο, κάποια μεθοδολογία ή κάποια έρευνα που θεωρείτε ενδιαφέρουσα; Στείλτε το υλικό με ένα e-mail στο hello@among.gr και εμείς θα την προσθέσουμε στην online βιβλιοθήκη μας!