(Ανα)σχεδιασμός υπηρεσιών: Η περίπτωση του Βοήθεια στο Σπίτι
Μια πολύπλευρη έρευνα για την πολύτιμη υπηρεσία Βοήθεια στο Σπίτι που οδήγησε σε προτάσεις βελτίωσης της αποτελεσματικότητας της
Τι ήταν αυτό;
H πρωτότυπη ανθρωποκεντρική έρευνα/εργαλειοθήκη σχεδιασμού υπηρεσιών δημιουργήθηκε to 2021 από τον οργανισμό καινοτομίας Youthnest (πλέον among) σε συνεργασία με τον ∆ήμο Θεσσαλονίκης και την υποστήριξη του ΤΙΜΑ Κοινωφελούς Ιδρύματος. Η ομάδα μας χρησιμοποίησε συμμετοχικές και καινοτόμες μεθόδους, ώστε να μελετήσει το πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι” (ΒΣΣ) από την πλευρά των παρόχων αλλά και από την πλευρά των χρηστών/ωφελούμενων.
Στόχος ήταν να γνωστοποιήσουμε τη μεθοδολογία του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού υπηρεσιών στον Δημόσιο Τομέα, με σκοπό τη γενικότερη βελτίωση του τρόπου παροχής υπηρεσιών: καλύτερη διαχείριση πόρων, άμεση εξυπηρέτηση πολιτών, ευκολότερη διαχείριση για τους παρόχους.
Σκοπός της εργαλειοθήκης ήταν να στηρίξει με ανθρωποκεντρικά εργαλεία το έργο των 3.000 εργαζομένων στο πρόγραμμα ΒΣΣ ώστε να υπάρχει αποτελεσματικότερη κατανομή καθηκόντων, πόρων και εργατοωρών.
1 Δήμος
10.000+ έμμεσα ωφελούμενοι
1 χρόνος μελέτης
Μεθοδολογία
Γιατί επιλέξαμε το Βοήθεια στο Σπίτι (ΒΣΣ);
Οι υπηρεσίες του προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι (ΒΣΣ) παρέχουν πρωτοβάθμια φροντίδα σε άτομα που το έχουν πραγματικά ανάγκη. Οι εργαζόμενοι του προγράμματος σε όλη την Ελλάδα καλούνται να αντιμετωπίσουν εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις, με περιορισμένα μέσα και πόρους σε κάποιες περιπτώσεις. Παρόλα αυτά, ο αντίκτυπος του ΒΣΣ και το όφελος για την κοινωνία είναι εξαιρετικά σημαντικά. Επιλέξαμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα γιατί αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα (case study) μιας υπηρεσίας με μεγάλο παρελθόν, πολλούς εργαζόμενους και μεγάλο αντίκτυπο.
Μια υπηρεσία είναι μια άυλη ανταλλαγή, όπως για παράδειγμα η ιατρική περίθαλψη, το ταχυδρομείο, ένα κομμωτήριο. Αυτό που καθορίζει μια σωστή, λειτουργική, εύκολη στη χρήση υπηρεσία είναι η ανθρωποκεντρική προσέγγιση, το αν δηλαδή έχει σχεδιαστεί με βάση τις πραγματικές ανάγκες του χρήστη της.
Οι υπηρεσίες που παρέχονται από τον Δημόσιο Τομέα εξυπηρετούν ένα μεγάλο φάσμα αναγκών: υγεία, εκπαίδευση, άσκηση των δημοκρατικών μας δικαιωμάτων, εξυπηρέτηση πολιτών κ.λπ. Παράλληλα, η άμεση και εύκολη πρόσβαση όλων των πολιτών στις Δημόσιες Υπηρεσίες αποτελεί βασική αρχή ενός συστήματος που νοιάζεται για την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.
Η διαδικασία που πρέπει να προηγηθεί για να δομηθεί σωστά μια υπηρεσία δεν είναι απλή. Απαιτεί την κατανόηση των αναγκών του χρήστη της υπηρεσίας (π.χ. η ανάγκη για άμεση εξυπηρέτηση σε ένα Δημόσιο Νοσοκομείο), την εμπλοκή όλων των αρμόδιων συνεργατών στον σχεδιασμό της (π.χ. διοίκηση, ιατροί, νοσηλευτές, γραμματεία, τμήμα ΙΤ, τμήμα καθαρισμού, δημόσια συγκοινωνία έξω από το νοσοκομείο κ.λπ.), τη συνεχόμενη έρευνα των παραγόντων που επηρεάζουν την υπηρεσία (εποχικές γρίπες, ασφαλιστική κάλυψη, ιατρικός εξοπλισμός κ.λπ.), την οπτικοποίηση των βημάτων της και την πλήρη κατανόηση τους από κάθε εμπλεκόμενο. Aυτή τη διαδικασία καλύπτει η ολιστική μεθοδολογία του σχεδιασμού υπηρεσιών (Service Design), όπως την εφαρμόσαμε και στο παράδειγμα του ΒΣΣ.
Ο ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός υπηρεσιών αποτελείται από 4 βήματα, τα οποία καταγράφουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που παρέχουν αξία τόσο στους χρήστες, όσο και στους παρόχους της υπηρεσίας:
1. ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ (EMPATHISE)
2. ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΙΔΕΩΝ (IDEATE)
3. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ (PROTOTYPE)
4. ΤΕΛΙΚΗ ΔΟΚΙΜΗ (TEST)
Αντίκτυπος
Είμαστε ενθουσιασμένοι που μοιραζόμαστε τα αποτελέσματα μαζί σας.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkPrivacy policy